13 SEPTEMBER 2021

Voor een groene en sociale binnenvaart

Vandaag stemt het Europees Parlement over de duurzame en sociale toekomst van de Europese binnenvaart. De komende jaren staat de binnenvaart een enorme opdracht te wachten.

Vorige week werd het eerste elektrische binnenvaartschip in Nederland in gebruik genomen. Mooie timing, want deze week stemt het Europees Parlement over mijn rapport dat pleit voor een duurzame binnenvaart.

Voorop lopen

De binnenvaart veroorzaakt een klein deel van de CO2-uitstoot in de transportsector, zo’n 5 procent. Toch is verduurzaming van de binnenvaart onmisbaar om de klimaatdoelen te halen. De binnenvaart kan namelijk een grote rol spelen als het gaat om het verminderen van files en vrachtwagens en bijgevolg het tegengaan van luchtvervuiling in steden.

Een land als Nederland, met veruit de grootste binnenvaartvloot van Europa, moet voorop lopen in het proces richting een duurzame binnenvaart. We moeten daarom durven investeren in vergroening en digitalisering van onze schepen en havens. Ondernemers in de binnenvaart en havens die willen vergroenen en innoveren, moeten voldoende financiële steun krijgen van de Europese Unie.

“Een land als Nederland, met veruit de grootste binnenvaartvloot van Europa, moet voorop lopen in het proces richting een duurzame binnenvaart”

Het rapport waarover we stemmen gaat trouwens niet alleen over duurzaamheid, maar ook over arbeidsomstandigheden. Denk aan bijscholing en omscholing; het voorkomen van arbeidsongevallen aan boord; betere sociale bescherming en het aanpakken van het personeelstekort.

Deel dit artikel

Bekijk ook

TOP